Rodzaj łożyska, opór toczenia i obracania

Aby przedmiot na kółkach poruszał się, musí być pokonany opór. Wielkość tego oporu zależy od różnych czynników: obciążenie, średnica kół, materiał i kształt bieżnika, kompozycja kół, rodzaj i wielkość kół.

Ogólnie:

  • koła o większej średnicy, lepiej pokonują nierówności i mają większą nośność
  • koła z twardych materiałów (np. poliamidu) oferuja niski opór toczenia, ale gorzej pokonują nierówności
  • koła wykonane z miękkich materiałów lepiej pokonują nierówności, ale mają większe opory toczenia

Typy łożysk:

  • łożysko ślizgowe- najprostsza forma ułożenia. Jest odporny na wstrząsy, nie ma potrzeby do przeprowadzania żadnych czynności konserwacyjnych ponieważ wykorzystuje właściwości samosmarujące materiałów i zapobiega korozji. Łożyska ślizgowe polecane są do urządeń, które będą poruszać się z małą prędkością i na krótkim odcinku
  • łożysko walcowe- składa się on z segmentów stalowych, rolkowych umieszczonych w plastikowej klatce. Łożyska charakteryzują się niską całkowitą wysokością i są odporne na wstrząsy. Ze względu na niższy opór toczenia nadaje się również dla większych obciążeń. Nie są odpowiednie do zbyt wymagająych warunków.
  • łożyska precyzyjne kulkowe- koła z łożyskami kulkowymi mają bardzo niskie opory toczenia zatem szczególnie nadają się do dużego obciążenia. Są one wykorzystywane do kół mających wysokie wymagania dotyczące nośności trwałości.