Rodzaj łożyska, opór toczenia i obracania

Aby przedmiot na kółkach poruszał się, musí być pokonany opór. Wielkość tego oporu zależy od różnych czynników: obciążenie, średnica kół, materiał i kształt bieżnika, kompozycja kół, rodzaj i wielkość kół.

Ogólnie:

  • koła o większej średnicy, lepiej pokonują nierówności i mają większą nośność
  • koła z twardych materiałów (np. poliamidu) oferuja niski opór toczenia, ale gorzej pokonują nierówności
  • koła wykonane z miękkich materiałów lepiej pokonują nierówności, ale mają większe opory toczenia

Typy łożysk:

  • łożysko ślizgowe- najprostsza forma ułożenia. Jest odporny na wstrząsy, nie ma potrzeby do przeprowadzania żadnych czynności konserwacyjnych ponieważ wykorzystuje właściwości samosmarujące materiałów i zapobiega korozji. Łożyska ślizgowe polecane są do urządeń, które będą poruszać się z małą prędkością i na krótkim odcinku
  • łożysko walcowe- składa się on z segmentów stalowych, rolkowych umieszczonych w plastikowej klatce. Łożyska charakteryzują się niską całkowitą wysokością i są odporne na wstrząsy. Ze względu na niższy opór toczenia nadaje się również dla większych obciążeń. Nie są odpowiednie do zbyt wymagająych warunków.
  • łożyska precyzyjne kulkowe- koła z łożyskami kulkowymi mają bardzo niskie opory toczenia zatem szczególnie nadają się do dużego obciążenia. Są one wykorzystywane do kół mających wysokie wymagania dotyczące nośności trwałości.
Strona internetowa do świadczenia usług wykorzystuje cookies zgodnie z polityką cookies. Zgadzam się